Gesprekken voeren: offline verbind sterker dan online

management bij WhatsApp gesprekken

Vroeger was niet alles beter of romantischer.
De tijd waarin we nu leven is ook romantisch.
Wel lijkt alles factor 10 sneller te gaan: zijn we nét gewend aan een verandering dan dient de volgende dient zich aan. Er lijkt altijd maar één basis ingrediënt onveranderd: gesprekken voeren.

Management by Whatsapp

Deze ontwikkelingen vragen van ons als mens een open en oplettende geest. En vooral: een oprechte belangstelling in de mensen met wie we te maken hebben. Wat merk je echter als leidinggevende? Medewerkers reageren veel sneller op een WhatsApp- of Facebook-bericht dan wanneer je hen belt.

Wat te doen?

Zelf ook maar via de sociale media gaan communiceren met je mensen? Bereiken we hen dan wel? Doen we dan samen wel de juiste dingen? Uit onderzoek blijkt dat maar dertien procent van de werknemers in Nederland daadwerkelijk is betrokken met het bedrijf waarvoor zij werken. Zo’n cijfer moet je misschien niet klakkeloos overnemen, maar het geeft toch een indicatie van de uitdaging waarvoor je als leidinggevende staat.

Meer in gesprek

Zelf twijfelde ik aan een sprong in het digitale diepe. Ik was er niet van overtuigd dat dit nou de manier was waarop we tegenwoordig moeten omgaan met de snelheid van verandering, met de nieuwe communicatievormen, met de geringere betrokkenheid van medewerkers. Volgens mij lukte het leidinggevenden vroeger beter om medewerkers te binden en te boeien. Ik begon me af te vragen of wij misschien iets belangrijks waren kwijtgeraakt, iets waarmee we ook vandaag nog medewerkers betrokken kunnen maken, zodat zij weer plezier beleven aan hun gezamenlijke werk en er energie van krijgen? Na enig nadenken kwam ik tot de conclusie dat ik vroeger zelf een groot deel van mijn tijd in gesprek was met mensen. Dat was voor mij de ontbrekende schakel.

Er ontstond meer betrokkenheid

Vanuit dat besef ben ik gaan investeren in het creëren van inspirerende ontmoetingen met mijn mensen. Ik liet me niet meer gek maken door de vervreemding van al die snelle ontwikkelingen, maar maakte ruimte in mijn hoofd voor de juiste vragen, voor een luisterend oor, en begon maandelijkse gesprekken van minstens tien minuten te voeren met iedere medewerker. Wat bleek? Zelfs de meest terughoudende medewerker keek al snel reikhalzend uit naar de volgende ontmoeting.

Die gesprekken kunnen over van alles gaan, privé en zakelijk. Als je maar de juiste vragen stelt en oprecht luistert. Daar ontbreekt het tegenwoordig zo vaak aan, en dat verklaart ook het tekort aan verbinding van tegenwoordig.

gesprekken voeren offline verslaat online

En dat in slechts 10 minuten

De gesprekken die ik voer, zijn een verademing. Als je als leidinggevende investeert in het goede gesprek met je medewerkers, iedere keer weer, gaan zij zich geheid gehoord en gewaardeerd voelen en komen ze weer in verbinding te staan met elkaar en met de organisatie.

Ben jij ook, net als ik, het ‘juiste gesprek’ een tijd uit het oog verloren? Het goede nieuws is dat je morgen al de verandering kunt inzetten – voor een verrijking van je eigen leven en een groter aantal medewerkers die zich prettig voelen en meerwaarde toevoegen aan de organisatie. Wie wil dat niet?

 

(deze blog is in aangepaste vorm gepubliceerd in hmr )